Spaţiile Retail

Piaţa spaţiilor de retail rămîne atractivă pentru dezvoltarea reţelelor cu amănuntul, externe și interne. Operatorii mari, în primul rînd, comercianţii cu amănuntul de produse alimentare, continua să se extindă. În ceea ce privește suprafaţa spaţiilor de retail a hypermarketelor, mun. Chişinău, practic este îndestulat. Astfel, rezervele de creștere în continuare în acest segment de piață sunt reduse treptat la limită. Ar trebui remarcat faptul că în 2013 a avut loc și închiderea unui supermarket din Chișinău. Acest fapt sugerează că orice afacere, inclusiv supermarket-urile, necesită o combinație optimă de diferiți factori, de afaceri, cum ar fi locația, infrastructura, vizibilitatea obiectului, disponibilitatea locurilor de parcare, etc.

În cursul anului 2013 o mare parte a cererii pentru spaţii de retail au solicitat-o, în mod tradițional comercianții cu amănuntul de produse alimentare, bunuri de uz casnic, îmbrăcăminte și încălțăminte, tehnică electronică, comunicații mobile. Comoditatea locaţiei, densitatea mare a populaţiei, accesibilitatea la transport public, sunt parametrii cheie pentru alegerea spațiilor în centrele comerciale. Acest lucru este logic, dacă doriți administrarea reţelelor, să reduci riscurile și costurile la deschiderea magazinelor. 1Cel mai atractiv pentru chirie sunt spaţiile de la 50 mp la 250 m.p. şi spaţiile de 700 m2 şi mai mari în centrele comerciale populare ale orașului. Preferințele pentru chiriasi, comparativ cu anul 2012 nu s-au schimbat. Pînă la sfârşitul anului 2013, rata de neocupare în centrele comerciale din Chişinău, a fost doar de 10-15%, în mediu pe piaţă. În cele mai populare centre comerciale, gradul de ocupare s-a apropiat de 100%. Unele centre comerciale, puţin atractive, din Chişinău, înca se confruntă cu dificultăţi, în ce priveşte rata de ocupare a spaţiilor.  Rata de neocupare, poate să constituie 30-40%. Avînd în vedere cerinţele, în creştere, ale chiriaşilor, astfel de obiecte în viitorul apropiat trebuie să fie supuse re-concepţiei şi / sau reamenajării. Avînd în vedere încetinirea bruscă a construcţiilor noi în Chişinău şi cererea continuă de spaţii de calitate de către comercianţii cu amănuntul, în 2014 este de aşteptat scăderea în continuare a ratelor de neocupare în centrele comerciale de până la 6-8%, în mediu pe piaţă. Exista interes tot mai mare, pentru comercianţii cu amănuntul la spaţiile situate de-a lungul principalelor autostrăzi. Cele mai populare sunt spaţiile street-retail, cu o suprafață de 50-100 m.p. Lista cerinţelor de la retaileri la spaţiile street-retail este stabilă. Rolul-cheie, la fel, este amplasarea în raport cu principalele fluxuri pietonale şi de circulaţie a transportului. Alte dorinţe includ locaţia de pe prima linie de case, raportul faţă de suprafața totală şi cea comercială (asigură o eficiență maximă de afaceri), dimensiunea ferestrelor, lotul de teren şi disponibilitatea de parcare. Starea încaperilor şi volumul investiţiilor în reparaţie, influenţează, de asemenea, decizia cu privire la chirie / cumpărare. Aceste cerinţe susţin imaginea retailerului şi o pun la dispoziţia publicului şi respectiv reduc riscurile potenţiale de a face afaceri. În acelaşi timp, numărul de tranzacţii de vânzare – cumpărare, în segmentul street-retail rămîne destul de scăzut. Deoarece cele mai multe dintre spaţiile oferite spre vînzare, sunt expuse cu o perioada de recuperare de 12 ani sau mai mult, dar potenţialii investitori nu sunt gata să cumpere spaţii cu recuperare de peste 9 ani. Ca urmare, proprietarii rar vînd aceste obiecte si continua să le dea în chirie.

Necătînd la faptul apariţiei unui număr mare de centre comerciale profesioniste în Chișinău, segmentul street-retail poate fi considerat încă cu perspectivă. Mulţi operatori de retail, în special a bunurilor de lux, telefonie mobilă, bănci şi companii de asigurări încă preferă să plaseze birourile şi magazinele lor în principalele coridoare de vînzare cu amănuntul ale oraşului, mai degrabă decât în centre comerciale. Doar posibilitatea de prognozare cu precizie a fluxului pietonal şi a cifrei de afaceri este relativă dar lichiditatea mare este principalul avantaj al spaţiului street-retail.

Dacă vorbim despre costul spaţiului de retail, anul 2013 nu a evidenţiat careva fluctuaţii esenţiale. Ca şi înainte, metru pătrat cel mai scump este situat pe strada principală b-dul. Stefan cel Mare între Pușkin și Ismail. Preţul la 1 m2 poate ajunge la 5500 – 6500 de euro, în funcție de locație, suprfaţă ţi de alţi factori de stabilire a preţurilor. Costul închirierii este 35-50 euro per 1 m2 / lună. Un metru pătrat în zonele centrale ale intersecţiilor oraşului este de 1700-3000 de euro pentru 1 m2. Costul închirierii – 15-30 euro per 1m2 / lună. Costul spaţiilor de retail pe străzile periferice, în 2013 a fost de 700-900 euro pe 1m2. Costul închirierii 7-9 euro pe 1 m2 / lună. Ar trebui remarcat faptul scăderii preţului pentru un metru pătrat în centrele comerciale mari. În 2013, costul mediu a variat de la 700 la 1.900 de euro, în funcţie de etaj, locaţie şi suprafaţă. În consecință, costul închirierii este de 14-28 euro per 1 m2 / lună.

Trimite prietenilor

Email Agent